środa, 1 sierpnia 2018

AL'A SERNIK WYSOKOBIAŁKOWY Z BRZOSKWINIAMI


 Sernik, czy jest to przysmak typowo polski? Wiele osób tak postrzega te ciasta, są bardzo popularne w Polsce. A jaka jest prawdziwa historia sernika? To ciasto ma międzynarodowy rodowód. Swój początek zawdzięcza Grekom, sięga czasów starożytnych. Sztuce wypieku tego ciasta poświęcił się grecki filozof Aegimus, który opisał proces powstawania sernika w swojej książce. Ówcześnie sernik stanowił wielki rarytas, spożywali go olimpijczycy, którzy zwyciężali w igrzyskach.
Serniki były również znane starożytnym Rzymianom.  Pierwszy znany nam przepis na sernik podał prawnuk Katona Starszego, Marek Porcjusz Kanton. Brzmiał on tak: „2 kilogramy sera dobrze pokruszyć w moździerzu, dodać 1 funt chleba z mąki pszennej, wymieszać z serem, dodać 1 jajo i wszystko dobrze wymieszać. Uformować placek i piec na gorącym kamieniu”.

A jak może wyglądać to ciasto po zmodyfikowaniu przeze mnie?  Sernik sam w sobie zawiera sporą ilość białka, pochodzącego z twarogu i jaj, jednak postanowiłam nieco zwiększyć zawartość tego makroskładnika przez dodanie odżywki białkowej. Odżywka nie tylko zwiększa ilość białka w tym "fit" przysmaku ale również nadaje mu słodkiego smaku, przez co można wyeliminować dodanie do niego cukru. Aby urozmaicić smak i wygląd dodałam rodzynki i brzoskwinie. 
Czy to można spożywać będąc na diecie? Oczywiście, że tak :) Wszystko można, z głową, zdroworozsądkowo (Aby makro się zgadzało ;D)

Składniki:
(na 10 PORCJI)
- kostka twarogu chudego (250 g)
-  odżywka białkowa (150 g)
- 1 łyżka proszku do pieczenia
- 1 łyżka mąki pszennej (20 g)
-  4 jajka (220 g)
-  brzoskwinie (500 g) (po obraniu)



Wykonanie:
  1. Brzoskwinie obrać ze skórki, pokroić w plasterki.
  2.  Zblendować jaja, dodać twaróg, zblendować ponownie.
  3. Do masy dodać mąkę z proszkiem do pieczenia. Cały czas miksując dodawać stopniowo odżywkę białkową, miksować do uzyskania jednolitej masy.
  4. Do masy dodać pokrojone brzoskwinie, wymieszać masę.
  5. Masę przelać do formy wyłożonej papierem do pieczenia Włożyć do rozgrzanego piekarnika.
  6. Piec ok. 45-55min. w temp. 180 stopni w piekarniku elektrycznym. W piekarniku gazowym 1 h.   Gdy sernik upiecze się zostawić go jeszcze w piekarniku, po  około 20 min uchylić lekko piekarnik i zostawić ciasto w środku na około  1 h.  Po ostudzeniu ciasto wstawić do lodówki. Najlepiej smakuje na drugi dzień, schłodzone.



całość: 1680,8 kcal B: 206 g W: 139 g T:33,4 g
1 porcja: 166 kcal B: 20 g W: 14 g T:3,3 g

A co takiego, korzystnego dają brzoskwinie? 
- Pobudzają produkcję czerwonych krwinek - chronią przed anemią. Polecane są kobietom w ciąży oraz wegetarianom.
- Oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. 
- Polecane są również dla osób zmagających się z nadciśnieniem i wysokim poziomem cholesterolu, z tego względu iż nie zawierają tłuszczu i sodu.
- Ten owoc odświeża, nadaje skórze jędrności i rześkości. Działają relaksująco przez zawartość Niacytyny. Składnik ten produkuję serotoninę, hormon szczęścia. Niedobory niacytyny w organizmie powodują apatię, zanurzenie oraz nerwowość.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz